Norge pleier å være først ut når nye kinesiske bilmerker lanseres i Europa.
Til nå er 15 «nye» kinesiske bilmerker til stede i det norske markedet, med svært varierende salgstall:
Antall person- og varebiler siden lansering:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
- MG: 20.474 biler
- Polestar: 16.606
- BYD: 10.200
- Xpeng: 5.323
- Maxus: 5.223
- Nio: 3.009
- Hongqi: 2.497
- Voyah: 732
- Seres: 559
- JAC: 378
- Zeekr: 361
- Dongfeng: 255
- Lotus: 73
- Exlantix: Skal lanseres i sommer
- Changan: Skal lanseres i sommer
Men det er ikke alltid det lykkes:
Seks bilmerker har vært registrert i svært små volum før det ble stille. I tillegg var merket Aiways i Norge to ganger for å presentere seg, men merket har kun gått inn i andre europeiske markeder.
Kinesiske bilmerker som ble gitt opp i Norge:
- DFSK: 86 biler
- Ora: 16
- HiPhi: 5
- Forthing: 4
- LEVC: 4
- Chery: 2
- Geely Auto: 2
- Aiways: 0
Chery-retur
Allerede i 2019 – da kinesiske bilmerker var svært eksotisk og ikke ble tatt helt seriøst – skrev BilNytt.no at bilmerket Chery skulle lanseres i Norge.
BilNytt.no oppdaget bilen da den sto med tildekkede emblemer på tunet til RSA i Drammen i august 2019.
Det var 25 forhandlere som var klare for å selge Chery og elbilen skulle lanseres i løpet av oktober 2019.
Før det ble helt stille. Mer om det senere.
Mens det i seks år har vært mer eller mindre stille rundt Chery Group i Norge, ble det nylig kjent at den Sandven-eide Seres-importøren Autoisme tar Chery-merket Exlantix til Norge.
Nå forteller gigantkonsernet Chery til BilNytt.no at de er aktuelle i Norge med ytterligere to av sine bilmerker:
Omoda og Jaecoo, som etter hvert har fått fotfeste i flere andre europeiske markeder.
Sandven og Autoisme avkrefter at de er aktuell importør for disse Chery-merkene, da de ønsker å satse på premium-merker.
Både Omoda og Jaecoo selges i disse europeiske landene:
- Spania
- Italia
- Polen
- Belgia
- Storbritannia
Omoda5 EV skal være aktuell for Norge og er allerede lansert i andre europeiske land.
Tre aktuelle modeller
Chery, med en rekke ulike bilmerker, hadde kraftig vekst gjennom 2024 og viser seg som en av Kinas mest dynamiske bilprodusenter for tiden.
Under bilutstillingen Shanghai International Auto Show i april viste Chery Group hele 53 forskjellige modeller, hvorav 16 var helt nye.
- Nå er flere av modellene klare for det norske markedet, melder Chery via sitt norske mediebyrå PR-operatørene.
Modellene det spesifikt dreier seg om, er Omoda5 EV, en kompakt SUV med rekkevidde på 43 mil og den litt større SUV-en Jaecoo5 EV med estimert rekkevidde cirka 40 mil.
På noe lengre sikt skal også den lille «terreng»-SUV-en iCar V23 være aktuell.
Den siste kan, ifølge meldingen, bli den «den neste store snakkisen som er aktuell for det norske markedet».
- Vi jobber med å forberede iCar til det europeiske markedet, opplyser Nathan Xue til BilNytt.no.
Nathan Xue er Chery Groups direktør for eksport av premiummerket Exlantix, men svarer også på spørsmål om produsentens andre merker.
- Vi ser på muligheten for å bringe disse merkene til Norge, men foreløpig er vårt fokus på Exlantix, og å bruke våre erfaringer derfra for andre merker fra Chery i fremtiden, fortsetter Xue.
- Hvem er planlagt som norske partnere for Omoda, Jaecoo og iCar?
- Sandven er vår norske partner for Exlantix. RSA sin kontrakt har en lang historie, og vi har gjort mye fremgang de siste årene, svarer Xue.
- Nå starter vi samtalene på nytt for å finne potensielle samarbeidsmuligheter i nær fremtid, legger han til.
I Spania er den ladbare hybriden Jaecoo 7 et ikke uvanlig syn på veiene.
Måtte snu
Det er ikke første gangen Chery har planlagt lansering i Norge:
RSA-sjef Frank Dunvold skrev avtale med Chery for mange år siden, men bortsett fra noen få eksemplarer av Chery Arizzo 5e som fikk norsk jord under hjulene, måtte planene om å kjøre i gang salget brått forkastes.
Skipet, med 300 eksemplarer om bord og full stim for Norge, ble «omdirigert til et annet marked», da den lille sedanen likevel ikke ble sett på som konkurransedyktig og klar for Europa.
Dunvold understreket da at RSA har en langvarig importavtale med Chery.
- Krevende
RSA er i dag importør for kinesiske BYD, JAC og Maxus, japanske Suzuki og Isuzu, samt koreanske KGM.
- Er Chery-merkene Omoda, Jaecoo eller iCar aktuelle for RSA?
- Vi har avtale med Chery tilbake i tid, men vi har mange merker, svarer administrerende direktør Frank Dunvold til BilNytt.no.
- Det er krevende å lansere nye bilmerker i Norge og vi har en stor ordrebank på BYD. Ut over det har jeg ingen kommentar, sier han.
Les også: RSA overrasket: Chery rekrutterer i Norge
- Det har vært dialog i årevis, men ingenting er på trappene, sier Frank Dunvold, før han går over til å snakke om alle inntrykkene fra Shanghai-utstillingen.
- Så langt foran
RSA-sjefen var nemlig på Shanghai Auto Show, og lot seg på nytt imponere:
- Vi så hvilke kvantesprang kinesisk bilindustri gjør. Det er mer og mer snakk om AI og selvkjørende biler. De er langt foran Tesla og andre.
- Inntil nylig har jeg tenkt at jeg ikke har turt å sitte på i selvkjørende biler, at utviklingen går sakte og at vi kanskje snakker 10-20 år før det er trygt.
- Nå er det sånn at jeg tenker at om bare noen få år er det mer skummelt å sitte på med en kamerat eller en onkel.
- Kina tar et stadig sterkere grep om batteriproduksjonen og CATL og BYD har store deler av markedet, sier Dunvold.
I Shanghai så Frank Dunvold at det kommer mange nye ladbare hybrider og elbiler med rekkeviddeforlenger, såkalte EREV-biler.
- De er dessverre uaktuelle i Norge med det avgiftssystemet vi har. På godt og vondt har vi malt oss inn i et hjørne der 100 % elektriske biler er den eneste løsningen, sier Dunvold og avslutter:
- Selv om elbiler fungerer bra, er det et paradoks at vi i Norge har utelukket ny teknologi, som også har lave utslipp. Kanskje noen ville valgt denne teknologien hvis den var tilgjengelig.
Les også: Usikker fremtid for flere nye bilmerker
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn