I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt frem i mai antydet regjeringen at staten «savner» 84 milliarder kroner fra bilavgiftene.
Moms- og avgiftsfritak for elbiler kombinert med økt salg av elbiler ble trukket frem som årsak til inntektsbortfallet.
- «Tapte avgiftsinntekter» er en feiloppfatning, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen i dag.
Søndag presenterte NRK Dagsrevyen et regnestykke som viser at staten har tapt 640 milliarder kroner i avgiftsinntekter som følge av elbilpolitikken.
Under konferansen «Fremtidens Bilbransje» i dag tilbakeviser Bu påstander om at elbilpolitikken er en dårlig investering.
Sammenligner med alkoholavgiftene
Hun fremhever at politikken har ført til at forbrukere har valgt bort forurensende biler. Hver elbil som erstatter en fossilbil, vil gi utslippskutt i to tiår fremover, ifølge Elbilforeningen.
- Det er urimelig å regne det som et tap at engangsavgiften fungerer etter hensikten, da den er basert på utslipp, sier Bu.
Hun mener at det er urimelig å se det som et tap at engangsavgiften fungerer etter det hun mener er hensikten.
Christina Bu trekker en sammenligning til alkoholavgiftene:
- Redusert alkoholinntak som følge av avgiftene ses på som en seier, ikke et tap av inntekter, sier hun.
Christina Bu i samtale med OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen (t.v.) og Robert Næss, etter å ha reagert kraftig på Robert Næss' nylige utspill.
Minner om 2040-målet
«Den norske elbilfanatismen lenge leve!», het dagens innlegg til Christina Bu.
I den sammenheng svarte hun opp kritikk fra blant annet Trygve Hegnar og Frp-politiker Morten Stordalen.
Hun gikk også hardt ut mot Robert Næss i Nordea, som holdt innlegg før henne. Han har tidligere sagt at hele elbilpolitikken har vært en dårlig investering:
«Basert på hvor mye CO2 man har spart, så er det en veldig dårlig investering», siterte Elbilforeningen-lederen Nordeas investeringsdirektør på.
Christina Bu kom også inn på Elbilforeningens nye 2040-mål.
- Dette skal ikke oppnås gjennom forbud, men krever sterke virkemidler og forutsetter at målene for 100 % nullutslipp i nybilsalget for vare- og lastebiler nås innen henholdsvis 2027 og 2030, sier Christina Bu.
Elbilforeningens 2040-mål er at alle kjøretøy i bestanden, både person-, vare- og lastebiler, skal være elektriske.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: