Det er Hege Eike Larsen som har siste ord og godkjenner de aller største avtalene om levering av dekk:
Continental er hovedleverandør til Møller Bil, de er inne hos Bilia, Sulland, Mobile, alle de store forhandlergrupperingene, unntatt Hedin «som er av interesse», og hos alle importørene unntatt Bertel O. Steen.
- De har valgt andre leverandører, og det er helt fair, sier Hege Eike Larsen i samtale med BilNytt.no.
Hennes formelle tittel er head of Subregion Nordics i Continental.
- Veldig mange kunder kjører anbud, som vi selvsagt er med i, og de har enormt profesjonelle innkjøpere. Vi vinner ikke alle.
Hun mener det viktigste er å være 100 % i stand til å følge opp ute hos forhandleren.
- Én ting er å love noe i et anbud, en annen er å levere og gjøre jobben hos hver forhandler, i hvert marked, sier hun.
- Vi må sikre at vi kan levere raskt, til den kvaliteten og oppfølgingen som trengs.
Hege Eike Larsen ble Norge-sjef fra 2018.
Siden januar i 2024 har hun vært leder for Norge, Sverige, Finland og Danmark. De nordiske landene er nå samlet i ett marked.
For mange ledere
Tidligere var Continentals virksomhet i Norden delt i fire markeder.
Alle opererte på egen hånd, med «full pakke» av ledergrupper og administrerende direktører.
Samtidig hadde Continental Europa begynt å se på sammenslåing av regioner.
- De gjorde en studie for å se om dette kunne fungere i Norden, konkluderte med ja og hentet meg til lederjobben.
- Hovedkontoret ønsket at jeg skulle ha det siste ordet for hvordan ting skulle organiseres ut mot kundene.
Det krevde en god dose diplomati å forene bedriftskulturene i Sverige og Finland: - Finnene har jo tatt en beslutning før de har stått opp, mens svenskene skal ha 5.000 møter før de kan fatte en! Der startet min nordiske reise og så fikk jeg lære den harde veien.
Hege Eike Larsen har hånden på rattet for all kundekontakt som krever lokal innsikt.
Hovedkontoret håndterer støttefunksjoner som marketing, logistikk og finans.
- Organiseringen er den samme type fremvekst vi også ser i bilbransjen, sier hun.
Hun viser til Møller Bil, som opererer i Sverige og Baltikum, Hedin i Europa, Norgesdekk som har kjøpt seg inn i Sverige og i danske Thansen.
- At vi forholder oss til de samme kundene i de nordiske landene, er hovedårsaken til at vi valgte å organisere oss på denne måten.
- Jeg elsker at jeg har fått bryne meg på å forstå kundenes utfordringer, fordi det er der det starter, sier hun.
Hege Eike Larsen er også styreleder i Dekkimportørenes Forening og styremedlem i Norsk Dekkretur.
Enorm utvikling
Continentals norske Norden-sjef beskriver et landskap som har utviklet seg enormt i de 21 årene hun har vært i dekkbransjen.
- Da jeg startet var det bensinstasjoner som solgte dekk. Nå er det store grossister, som forventer samme service, pris og konkurransedyktighet i alle land.
- Hvis vi er gode på bærekraft i Finland, spør de norske kundene om hvorfor de ikke får det samme i Norge. Dette skapte problemer tidligere, med ulike setuper i hvert land.
- Derfor ble vi for trege når vi skulle lande avtaler. Kundene gidder ikke vente på at vi skal bli enige. Med den nye organiseringen går det raskere, sier hun.
Tilfeldigheter
Det var ikke akkurat slik at kundeservice i dekkbransjen var det hun siklet på.
Som ferdig utdannet siviløkonom fra BI søkte Hege Eike Lie, som hun da het, mange forskjellige typer jobber.
Litt tilfeldig ble hun oppringt av Continental.
- Selve jobben var kanskje ikke så fristende, men selskapet var det.
- Og så kom jeg inn, møtte fantastiske kollegaer og lærte om kunder og produkter som er utrolig viktige.
- Jeg har hatt det så gøy, sier hun.
Etter bare et år ble det opprettet en traineestilling for henne ved hovedkontoret i Tyskland.
Et spesialprogram for å lære håndverket; prising, kommunikasjon, markedsføring og sponsorater, med fokus på nordiske vinterdekk.
Tilbake i Norge akselererte Hege Eike Larsen i Continental-systemet: Først til key account manager-ansvaret for en del nordiske kunder i personbildivisjonen, før hun ble salgs- og markedsansvarlig for personbil og tungbil.
Arbeidskrevende bærekraft
- Det er så brutalt!
Hege Eike Larsen snakker ikke om den tyske ledelsen, som metodisk mater oppgaver inn i kalenderen hennes et år fremover i tid.
Hun mener mengden og kompleksiteten i bærekraftsrapporteringen:
- Kravene til bærekraft er betydelige og de øker, forteller hun.
- Kundene ønsker full oversikt over utslipp og miljøpåvirkning fra selve dekkproduktet, hvilke materialer og emballasje som benyttes, CO2-utslipp fra produksjon og transport.
- Det skal ikke være noe ulovlig arbeidskraft. Absolutt alt skal dokumenteres for at vi skal bidra til at våre kunder når sine klimamål, sier Eike Larsen.
Hun mener bilbransjen er god på å stille krav, ikke minst innenfor last og buss.
- Vi arbeider målrettet for å levere på de nyeste og høyeste standarder for bærekraft, sier Hege Eike Larsen.
Flere folk på
Arbeidet har hatt høy prioritet siden hun ble Norden-sjef.
- For den nordiske organisasjonen har det vært viktig å samkjøre ressursene for å ha eksperter på området.
Flere er flyttet over til å jobbe med bærekraft.
- Vi klarer likevel ikke dette alene og samarbeider med eksperter, blant andre Zero.
- Ikke bare må vi forstå rapporteringskravene, men også hvordan vi kan påvirke sentralt, helt ned til hva gummiblandingen skal inneholde, avslutter Hege Eike Larsen.
Continental holder prising og salgstall tett til brystet. Sist tilgjengelige regnskapstall for den norske delen, viser et resultat før skatt på 97,9 millioner kroner og en omsetning på godt over en milliard kroner.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn