Et sug i markedet etter hjemlevering har ført til at Trøndelags største dekkhotell-aktør har fornyet seg:
Trønderdekk har nå inngått partnerskap med Noddi, som tilbyr hjulskift hjemme på gårdsplassen hos kundene:
- Vi bygger tjenesten stein på stein, sier Andreas Rosmo til MotorBransjen.no.
Han er daglig leder i Trønderdekk AS, som eies av Motor-Trade- og Bertel O. Steen.
Trønderdekk-sjefen forteller at de startet opp i vårsesongen, og kommer til å satse hardere og bredere i den kommende høstsesongen.
Per nå er det kunder som oppbevarer hjulene sine hjemme som kan bestille hjulskift på gårdsplassen eller hvor bilen måtte befinne seg:
- Vi har ambisjoner om å utvide tilbudet av hjemmetjenester, som for eksempel at vi bringer med oss hjulene fra dekkhotellet, sier Rosmo.
Trønderdekk eies av Motor-Trade (60 %) og Bertel O. Steen Trøndelag (40 %). Bertel O. Steen eier også halvparten av Motor-Trade, og blir dermed indirekte største eier i Trønderdekk. Selskapet er også en del av Dekkpartner-kjeden.
Tror på betalingsvilje
Trønderdekk er store på dekksalg og dekkhotell i Trondheim-distriktet, med lokasjoner på Rosten og Leangen, og omsatte for nær 60 millioner i fjor.
- Vi lagrer opp mot 12.000 sett med dekk, med halvparten på hver av de to lokasjonene, sier Andreas Rosmo.
Han tror markedet for hjulskift «ute i felten» vil øke fremover:
- I dag må mange ta fri fra jobben for å få byttet hjul. Det er veldig stor pågang hos oss i sesongene, spesielt utenom normal arbeidstid, selv om vi har utvidede åpningstider.
- Vi må spre virksomheten utover døgnet, og hvis vi kan skifte mer hjul på dagtid, er det bra for oss også, sier Rosmo.
Det er ikke bare «Foodora-generasjonen» som har gitt gode tilbakemeldinger på den nye tjenesten:
- En god del med sykdom har tatt kontakt. Flere gir også uttrykk for at de synes det er komfortabelt at noen kommer og bytter hjul på bilen mens de selv jobber, sier Rosmo.
Han tror likevel ikke dette blir hovedbusinessen til Trønderdekk.
- Vi må tilby det lille ekstra. Vi tror tilbudet vil fly godt når det blir markedsført. Markedsføring trengs nok, for dette er ikke Trøndelag vant med, sier Trønderdekk-sjef Andreas Rosmo. 
- Hvor går grensen for hva folk er villige til å betale?
- Vi har blåkopiert prisene for Oslo. Vi har ikke helt landet kost/nytte, men vi tror det er betalingsvilje. Hos oss koster det 495 kroner å få lagt om i butikk og 699 kroner ute, sier Rosmo.
- Tente på ideen
Trønderdekk har fått driftsrettighetene for Noddi i Trøndelag, både for privat- og bedriftskunder.
Det er selskapet Trønderdekk Mobility som tilbyr den mobile hjulskift-tjenesten gjennom Noddi-plattformen.
Det var Noddi som tok kontakt om et mulig samarbeid.
- De har gjort det godt med hjemmehjulskift i Oslo. Vi tente på ideen, sier Rosmo.
- Mange hjemleveringstjenester gjør det bra, for eksempel Foodora og Wolt. Innenfor bil ser vi at mobil service begynner å bli populært.
Han mener at nye generasjoner har nye krav:
- De synes hjemlevering er praktisk og de er litt akutte når de vil ha gjort noe. Det skal skje på deres premisser, og da må vi ut av huset for å møte dem, og for å tilfredsstille utviklingen i samfunnet.
- Vi må tenke nytt for å henge med og videreutvikle våre tjenester, sier Rosmo.
Tjener mer på salg
Tom Arne Danielsen er CEO og en av grunnleggerne av Noddi.
- En åpenbar fordel for den som har dekkhotellet er muligheten til inntjening på dekksalg, sier Danielsen.
Data om mønsterdybde og slitasje samles inn av dekkhotellet og eierne får spørsmål om de ønsker nye dekk når de gamle er oppbrukt.
Dekkene som tilbys er fra Continental og Nordisk Dekkimport (NDI).
- Pilotprosjektet i Trøndelag etter påske gikk bra. Vi gjennomførte 200 hjulskift, sier Noddi-sjef Danielsen.
- Fordelen med at de Noddi-ansatte frakter hjulene frem og tilbake til dekkhotellet setter mange pris på, blant annet de som ellers måtte ha tatt ut to barnestoler og legge inn fire skitne hjul i bilen for å dra på dekkverkstedet, sier han.
- Mye av intensjonen var å se om tjenesten kunne dra ned presset på dekkhoteller i sesong samt øke dekksalget utenom sesong, sier Noddi-sjef Tom Arne Danielsen.
- Hvem er de som jobber med hjulskift for Noddi, på vegne av Trønderdekk?
- Det er i all hovedsak sesongarbeidere, som tar oppdragene som deltidsjobber. Både i Trøndelag og i Oslo har vi et kjerneteam med verksmester som kan bytte dekk på felgene.
Flere tjenester på Østlandet
To av de tre gründerne som startet Noddi har bakgrunn fra Oda, der de laget ruteplanleggere for mest mulig effektiv drift og levering.
- Vi tenkte at vi kan bruke logistikkteknologi som fungerer i andre bransjer til å levere enkelte tjenester rundt bilholdet, sier Danielsen.
- For mange er det frustrerende og tungvint å komme seg til verksteder på dagtid, spesielt for de som er i tidsklemma. Kunder i dag forventer fleksibilitet og vi tror det er en trend som kommer sterkere.
- Hvis en slik type tjeneste flyter godt, er det en liten ekstrakostnad at det kan ta noe lengre tid, sier Danielsen.
Noddi-grunnleggerne startet med de «minst byråkratiske» tjenestene, som bilpleie og hjulskift, i Oslo-området for tre år siden.
- I Oslo-området tilbyr vi også frakt fra hjul til og fra dekkhotell, forklarer han.
Noddi bruker NDI-eide TyreTrusts fjernlager i Vestby, men det er også opprettet et depot på Høvik i Bærum, rett utenfor Oslo.
Dekkene som skal være med på en kjørerute blir fraktet til depotet og kjørt på en liten varebil hjem til kundene.
I Oslo har Noddi nå utført hjulskift på 16.000 biler, sammen med bilvask er det utført 19.000 oppdrag over plattformen, opplyser Danielsen.
- Bilbransjen henger etter
I Oslo tilbyr Noddi en god del andre tjenester, blant annet inn- og utvendig vask, dyprens, reparasjon av dekk, klargjøring for salg, fotografering av bil for salg, polering av riper og lakkforsegling.
Noddi-sjefen mener bilbransjen er blant dem som ligger litt etter på kundevennlighet:
- Vår spesialkompetanse er tett kommunikasjon med kunden ved hjelp av logistikk. Vi ønsker å tilby det motsatte av en «Elkjøp-opplevelse», der kunden får beskjed om levering mellom 08 og 17.
Han sier logistikkplattformen også bygges for mobil service
- Om fem til ti år tror vi at mobil service vil være større enn i dag, det blir et kraftig skifte. Tradisjonell service på verkstedet vil være rådende, vi tror kanskje 80 % ønsker det, men at 20 % ønsker mobilservice.
Dette er Noddi i dag:
- På Østlandet tilbyr Noddi hjulskift med yttergrenser Hokksund, Skedsmokorset og Ski. Er dekkene på hotell, er grensene litt snevrere.
- De ansatte under Noddi-paraplyen styrer sin egen arbeidsdag og melder selv inn hvilke tider de vil jobbe på.
- Systemet vil avgjøre når kundene får gjennomført sin bestilling, ut fra hvilken kapasitet som er tilgjengelig.
- Rutene planlegges automatisk og reiseruten for den enkelte mekaniker er klar dagen i forveien.
Les også: Tesla har rundt 60 servicebiler på veien
Les mer: Mobil service hos Ford har økt med 30 %
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn