I Birger N. Haugs nye anlegg på Rud overrakte MG-importøren i dag elbil nummer 10.000 i Norge, en MG 4 Electric, til en fornøyd kunde.

Fjoråret var det beste registreringsåret for MG i Norge siden oppstarten i 2020, med 4.240 registrerte biler etter en hektisk avslutning på 2022.

Nå går MG for nye rekorder og skal levere over 6.000 biler i 2023.

- Vil dere feire MG nummer 20.000 før sommeren neste år?

- Dere skal ikke se bort fra det, svarer Jan Kåre Holmedal til BilNytt.no.

Han er administrerende direktør i MG-importør Norwegian Mobility Group AS, som eies 50/50 av Gill Gruppen og Fekjan Invest – sistnevnte eier også Birger N. Haug.

I forrige uke lanserte MG en rimeligere variant av MG 4, som har noe kortere rekkevide:

- Vi har fått god respons på den nye modellen. De fleste kjører ikke så mye mer enn syv mil om dagen, sier Dag Asbjørnsen, som er kommersiell direktør hos MG-importøren.

- Vi har vært heldige med timingen med denne nye innstegsmodellen. Det er ikke så mange som kan konkurre med oss på denne bilen, sier Holmedal.

Jan Kåre Holmedal (t.v.) og Dag Asbjørnsen vil være ajour med MGs ordrereserve innen juni, og vil ha jevnt gode allokeringer fremover. De tror at Birger N. Haug og andre MG-forhandlere vil levere mye bil fremover.

Ifølge MG-lederne har de mange kunder under 35 år, som velger en ny MG fremfor en bruktbil:

- MG står for Meget God bil, som er godt utstyrt – og kundene får dessuten 16 TBF på kjøpet, legger Asbjørnsen til med glimt i øyet.

- 16 TBF?

- Ja, 16 trebokstavsforkortelser, oppklarer Asbjørnsen.

- Et realistisk mål
Administrerende direktør i Birger N. Haug, Vidar Eriksen, er ganske sikker på at MG-importøren vil nå målet på 6.000 personbiler i 2023:

- På et fullt år med nye MG 4, som er et viktig tilskudd, så er det et realistisk mål, sier Vidar Eriksen til BilNytt.no.

- Om de klarer å få produsert nok, må MG svare på. Men jeg tenker det er et realistisk tall, legger han til. 

Birger N. Haug har syv forhandlere i Oslo-regionen, og representerer Hyundai, Nissan, MG, BYD, Subaru, Maxus og Isuzu. 

I likhet med MG-sjef Jan Kåre Holmedal, mener også Vidar Eriksen at MG har en fordel i dagens marked:

- MG-kundene får mye rekkevidde for pengene, sier han og viser til at MG 4 har en innstegspris på rundt 280.000 kroner og 350 kilometer rekkevidde.

- Hvor mye har en slik innstegsmodell å si, er det den folk velger, eller er det markedsføring?

- Nei, jeg tenker at en god del kunder nok vil velge den, kanskje rundt halvparten. Mange klarer seg fint med 350 kilometer rekkevidde. 

- Vi har solgt mange biler i det prissegmentet. Selv om rekkevidde-forventningene har økt de tre siste årene, har Nissan Leaf, for eksempel, levd lenge med 350 kilometer i rekkevidde, sier Birger N. Haug-sjef Vidar Eriksen til BilNytt.no.

Les også: Vidar Eriksen henter tidligere Møller-direktør til Birger N. Haug

Et skifte i markedet
- Hvordan har Birger N. Haug opplevd markedet hittil i år? 

- Markedet har vært litt ruglete hittil i år, svarer Eriksen og fortsetter:

- Det er litt vakuum etter desember med så mange registrerte biler. Mange fikk drømmen oppfylt i fjor.

- Vi må også se kontraktsinngangene i lys av de økonomiske tilstandene i Norge. Man merker også at det er noe roligere på nybil, sier Eriksen og viser i tillegg til Teslas prisendringer.

Det er ifølge Eriksen særlig i markedet for de litt dyrere bilene at det går litt tregere akkurat nå:

- Men på MG 4 har vi et høyt aktivitetsnivå. Det er en rimelig elbil som treffer markedet. Nå er det mange som ikke tenker på at bilen må være topputstyrt og dyrere. Tiden er inne for de litt billigere modellene, sier han. 

- Blir MG det største merket hos Birger N. Haug i 2023?

- Det trenger ikke bli det største merket. Det vil være snakk om rundt 1.500 biler, og dermed på høyde med Hyundai og Nissan, svarer Eriksen.

I 2022 ble det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) registrert 536 nye Nissan Ariya i Norge, mens det hittil i år er registrert 18 eksemplarer av modellen.

- Nissan fortjener skryt
Tidligere denne uken skrev BilNytt.no at Nissan-importøren dekker moms og vektavgift for kundene som venter på Nissan Ariya.

- Hva betyr det for Birger N. Haug?

- Det er en veldig positiv nyhet, sier Vidar Eriksen til BilNytt.no.

- Jeg registrerer at selgerne og kundene er veldig positive, og opplever at dette ble godt tatt imot.

- Hvor mange kunder er det snakk om?

- Det har jeg ikke tall på. Hvor mange biler det handler om må importøren svare på.

- Det har vært forsinkelser med produksjonen av bilene, så vi er veldig glad for dette grepet og importøren fortjener positive tilbakemeldinger for at de tar ansvar, fortsetter Eriksen. 

- Hvor mange Ariya-kunder har trukket seg fra kontraktene på grunn av forsinkelsene?

- Noen har trukket seg, men egentlig ikke så mange. Noen gjorde det i løpet av fjoråret, da produksjonen ikke gikk så fort som den skulle, sier Eriksen. 

- Men så har det vært slik gjennom 2022, at om du trakk deg fra én liste, så kunne du ikke bare hoppe over til et annet bilmerke og få bil på dagen, poengterer Birger N. Haug-sjefen.

- Når begynner Ariya-leveringene å komme for fullt?

- Det går jevnt og trutt, men at de kunne produsert mer, det er det ikke noe tvil om, smiler Eriksen.

- Det som er fint er at kunder som har tegnet kontrakt på Ariya, nå har fått en positiv overraskelse. Det er klart at det har vært kjedelig å vente lenge, og i mellomtiden kommer det nyheter om moms og avgifter. Grepet fra Nissan er bra for kundetilfredsheten, sier Vidar Eriksen til BilNytt.no.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn