Rundt 2.000 arrangementer og 200 stands fyller Arendal sentrum i fem dager i august hvert år.

Som vanlig dreier flere av arrangementene seg om temaer knyttet mobiltet, transport, samferdsel og bil denne uken.

Mange av arrangementene, panelsamtalene og debattene som på en eller annen måte angår eller er av interesse av bilbransjen, foregår i Samferdselsteltet der Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er vertskap.

I år har Samferdselsteltet fått sin egen nettside der alle arrangementer streames.

Norges Bilbransjeforbund (NBF), Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Harald A. Møller er tradisjonen tro synlige under Arendaldsuka.

Harald A. Møller og Volkswagen har rigget opp standen og er klare for storinnrykk. I år er en Volkswagen ID.7 Tourer utstilt.

De to medlemsorganisasjonene AMCAR og KNA arrangerer hver sin debatt i Samferdelsesteltet; henholdsvis «Den store bildebatten» og «Pølser og politikk».

Dessuten inviterer den norske Xpeng-importøren til en samtale om kunstig intelligens og fremtidens samferdsel, der blant andre Ketil Solvik-Olsen og Xpeng-sjef Claes Persson deltar.

Harald A. Møller, som med Volkswagen er sponsor for Arendalsuka, står sammen med miljøstiftelsen Zero bak et arrangement som har fått det treffende navnet «Elbilpolitikken etter valget».

Også Møller Mobility Groups konsernsjef Petter Hellman skal delta i en diskusjon der spørsmålet er om grønn omstilling av transportsektoren må vike for sikkerhet og beredskap.

Tollef Vollan, ung nordmann med toppjobb i Kina, ga i forrige uke et innblikk i den kinesiske bilbransjen. Mandag ettermiddag deltar han i en diskusjon om kinesisk teknologi er en risiko eller mulighet for norsk transport.

Statens vegvesen er svært synlig under Arendalsuka.

Fremtind Forsikring og Agder Sparebank spør hvordan det skal bli fart på det sirkulære skiftet i bilbransjen:

Ida Pernille Hatlebrekke fra Møller Mobility Group leder samtalen mellom blant andre Bjarte Kaldestad (Autocirc), Ian Derrick (Bilskadekontoret), Jørn Narvestad (Harald A. Møller) og Fredrik Karlsen (Intakt Bilskade).

Andre kjente bilbransjenavn som blant annet skal debattere 2030-målene for nyttekjøretøy er Ida Krag og Egil Steinsland fra NBF, Elbilforeningens Christina Bu og BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen.

 PROGRAM: 

Nedenfor er et utvalg av det som skjer i Arendal.

BilNytt.no tar forbehold om endringer i programmet:

Fullstendig program, oppdatert med eventuelle endringer, er tilgjengelig på Arendalsukas nettsider.

PS: Alle arrangementer i Samferdselsteltet streames direkte her!

 MANDAG: 

13:00-14:00
Kunstig intelligens og fremtidens samferdsel
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Xpeng Motors (Norway) AS

Om arrangementet:
Hvordan KI kan endre hverdagen vår – fra smartere mobilitet til tryggere transportløsninger.

Kunstig intelligens er allerede i ferd med å forme fremtidens samferdsel i Norge – fra selvkjørende biler til intelligente trafikksystemer. Men hva betyr dette for oss som trafikanter, borgere og samfunn?

Med KI kan vi få både mer effektiv og trygg transport, færre ulykker og bedre ressursbruk. Vi inviterer til samtale om hvordan teknologi kan bidra til et mer bærekraftig og sikkert transportsamfunn for alle.

Medvirkende:

  • Harald Jachwitz Andersen - Direktør, Bilimportørenes Landsforening (BIL)
  • Ketil Solvik-Olsen - Tidligere samferdselsminister
  • Claes Persson - Managing Director, XPENG Motors Norway
  • Torill Eidsheim - Leder for samfunnskontakt og mobilitet, Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
  • Torgeir Waterhouse - Partner & founder, Otte
  • Knut Olav Aarsnes - Assosiert partner, Geelmuyden Kiese, Ordstyrer

13:30-14:30
Elbilpolitikken etter valget
Sted: Edgars bakeri
Arrangør: Harald A. Møller AS, Miljøstiftelsen Zero

Om arrangementet:
Vi kan i stor grad kvittere ut 2025-målet om et fullelektrisk personbilsalg i Norge. Norge har ledet an i elbilrevolusjonen – men er vi i mål med elbilpolitikken? Selv om nybilsalget nærmer seg 100 prosent elektriske personbiler, er bare om lag en tredjedel av bilparken elektrisk. Trenger vi nye, djerve elbilmål - og har vi råd til det?

Zero og Harald A. Møller inviterer til debatt: Hvordan påvirker utfallet av stortingsvalget elbilpolitikken i årene som kommer?

17:30-18:15
Kinesisk teknologi i norsk transport: Risiko eller mulighet?

Sted: Ishavsskuta Berntine
Arrangør: Teknologitriangelet, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

Om arrangementet:
Kinesiske kjøretøy og teknologikomponenter får en stadig større plass i norsk transportsektor. Er det nå vi heller satser på egen teknologiutvikling?

Denne våren har samfunnsrisikoen knyttet til programvaredefinerte kjøretøy vært i søkelyset. Norske kollektivselskap har 790 elektriske busser på vei fra Kina. Samtidig har Frp tatt til orde for et forbud. Andelen av nye elbiler i Norge som har kinesisk opphav, nærmer seg 30 prosent. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er bekymret.

Hva gjør vi med denne avhengigheten, som ikke bare gjelder kjøretøy. Hvis vi ikke kan stole på andres teknologi, må vi utvikle vår egen? Hva betyr dette for Norges viktigste produksjonsindustriregion, Kongsberg-Horten-Grenland, Teknologitriangelet?

Medvirkende:

  • Tollef Vollan - Global partnerships & business development executive, Huawei Consumer Business Group
  • Arild Tjomsland - prosjektleder Teknologitriangelet, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) Ordstyrer
  • Paal Aamaas - leder av enhet for kommersialisering og innovasjon, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
  • Jone Blikra - stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen, Ap
  • Erlend Larsen - stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen, H

19:00-19:45
Den store samferdselsdebatten
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Om arrangementet:
Vi tar debatten om tilstanden på og utviklingen av veiene som binder Norge sammen. Norge er et lite, men langstrakt land – med krevende geografi og spredt bosetting. Hverdagen vår, sikkerheten vår og mulighetene våre er knyttet sammen av noe vi ofte tar for gitt: veiene.

Når veiene fungerer, fungerer Norge. De sørger for at folk kommer seg på jobb, at butikkhyllene fylles med mat, og at nødetatene rekker frem når hvert sekund teller. Og når det virkelig gjelder, er det veiene som lar Forsvaret komme oss til unnsetning. Veiene våre er grunnlaget for trygghet, jobber og utvikling – i hele Norge.

Hvordan sikrer politikerne at veiene våre blir prioritert i 2025?

Vi håper mange ønsker å tilbringe den første kvelden i Arendalsuka sammen med oss i Samferdselsteltet. Vi holder åpent til rundt 24.00.

Medvirkende:

  • Øyvind Solberg Thorsen - Administrerende direktør, OFV, Ordstyrer
  • Siri Hov Eggen - Fagsjef, OFV Ordstyrer
  • Tom Kalsås - Statssekretær Samferdselsdepartementet, Arbeiderpartiet
  • André N. Skjelstad - Stortingsrepresentant, Venstre
  • Liv Kari Eskeland - Stortingsrepresentant, Høyre
  • Marthe Hammer - 1. kandidat Hordaland, Sosialistisk Venstreparti
  • Morten Stordalen - Stortingsrepresentant, Fremskrittspartiet

20:00-20:45
Pølser og bilpolitikk
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Kongelig Norsk Automobilklub (KNA)

Om arrangementet:
Hvor viktig sak er egentlig bilpolitikk for norske velgere? Hvilke partier har mest troverdighet i bilpolitiske spørsmål og hva er egentlig viktige bilpolitiske saker? I denne uformelle sesjonen skal KNA se på de store partienes bilpolitiske standpunkter og hvilke konsekvenser dette får for norske bilister. Vi skal både høre hva folk på gata mener, vi skal presentere en undersøkelse og vi skal høre hva politikerne selv sier. Drikke kjøper du deg selv i baren, så byr KNA på pølser og bilpolitikk!

Medvirkende:

  • Børre Skiaker - Generalsekretær, KNA
  • Tor Valdvik - Samfunnskontakt, KNA, Ordstyrer
  • Ola Borten Moe - Stortingsrepresentant, SP
  • Trond Helleland - Stortingsrepresentant, H
  • Tom Kalsås - Statssekretær, AP
  • Morten Stordalen - Stortingsrepresentant, FrP

 TIRSDAG: 

08:00-09:00
Kan vi leve uten privatbilen?
Sted: Bærekraftscenen
Arrangør: Kollektivtrafikkforeningen, Ruter, Kolumbus, Agder kollektivtrafikk, Jernbanedirektoratet, Entur, Østlandssamarbeidet

Om arrangementet:
Privatbilisme er en av byregionenes største bærekraftsutfordringer. Likevel har antall biler i Norge vokst med 2,6 prosent siden 2019, og stadig flere husholdninger i hovedstadsregionen oppgir å ta tilgang til bil. Når skal privatbilismens innføring omsider snu til utfasing, og hvem er klare til å fyre startskuddet?

Kollektiv-Norges påstand er at alt ligger til rette for overgangen til den post-privatbilske tidsalder. Nye teknologier og forretningsmodeller modnes. Nye mobilitetsreguleringer innføres i store europeiske land. Nordmenn har tidligere vist seg omstillingsvillige og forbarmet seg over elbilen. Vi kan også bli et foregangsland hvor bil er noe man bruker, men ikke eier.

I vårt arrangement møter vi mobilitetsaktører som står klare til å levere oss en privatbilfri hverdag. Vi skal høre hvordan tradisjonell massetransport og nye mobilitetstjenester må settes i system for å gjøre bileierskap overflødig. Og vil skal høre hvordan nye lovverk i andre europeiske fremmer denne utviklingen.

Til slutt spør vi de store styringspartiene: Når alt nå ligger så godt til rette, hvordan vil dere gå frem for å redusere nordmenns privatbilavhengighet i kommende stortingsperiode, og komme godt i gang med privatbilismens utfasing før 2030?

Medvirkende:

  • Elisabeth Skarsbø Moen - Direktør samfunnskontakt og kommunikasjon, Ruter, Ordstyrer
  • Tom Kalsås - Statssekretær, Samferdselsdepartementet
  • Håkon Snortheim - Fylkesråd for samferdsel, Akershus fylkeskommune
  • Christel Borge - Adm dir, Entur
  • Tom Nørbeck - Leder forretningsutvikling, AtB
  • Endre Sundsdal - Daglig leder, TET Digital
  • Øystein Sundelin - Voi
  • Adrian Ulisse - Uber
  • Charlotte Eisner- Bolt

11:30-12:30
Automatisert transport: Er samfunnet modent når teknologien er det?
Sted: Edgars bakeri
Arrangør: Statens vegvesen, Harald A. Møller AS, Miljøstiftelsen Zero

Om arrangementet:
Den selvkjørende teknologien er mye omtalt, på grensen til hypet. Selv om utviklingen på flere områder har vært rivende, er det ikke gitt at teknologien i seg selv vil revolusjonere transportsystemet vårt – i alle fall ikke uten tydelige grep for å sikre at den brukes til samfunnets beste, på samfunnets premisser.

Hvordan kan vi planlegge mobilitet og bysamfunn på en helt annen måte enn vi gjør i dag, når ny teknologi blir tilgjengelig? Slik vi har blitt innen e-mobilitet, har Norge både forutsetningene og ambisjonene som skal til for å bli ledende også innen automatisert transport. Men som elbilsuksessen lærte oss: Det skjer ikke uten sterk vilje og strategisk samarbeid, fulgt av virkningsfulle grep.

Gjennom arrangementet blir vi konkrete på hva som skal til for å realisere samfunnsnytten i takt med teknologiens utvikling, og hvordan vi unngår at den bidrar til høyere klimabelastning og svekket kollektivtransport. Offentlig-privat samarbeid er avgjørende - men hvordan finner vi felles retning når kommersielle interesser og samfunnsoppdrag ikke nødvendigvis peker i samme retning?

15:00-15:45
Byliv uten bil – hvem rammes når bilen forsvinner fra byen?
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Bilimportørenes Landsforening (BIL)

Om arrangementet:
Norske byer har gjennom flere år jobbet for å redusere biltrafikken og få flere over på kollektivtransport, sykkel og gange. Samtidig innføres det stadig flere restriksjoner som gjør det utfordrende for de som av ulike grunner er avhengige av bil i hverdagen. Hvordan balanserer vi behovet for miljøvennlige transportløsninger med hensynet til de som trenger bil?

I dette arrangementet vil BIL belyse konsekvensene av bilrestriksjoner i byene og diskutere hvordan vi kan skape inkluderende mobilitetsløsninger for alle.

Vi ser også nærmere på hvordan teknologi og kunstig intelligens kan spille en nøkkelrolle i å utvikle smartere og mer tilpassede transportløsninger, som både ivaretar miljøet og tilgjengeligheten for ulike brukergrupper.

Medvirkende:

  • Harald J. Andersen - Direktør, Bilimportørenes Landsforening
  • Helge Orten - Stortingsrepresentant, Høyre
  • Marit Kristine Vea - Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Venstre
  • Ingeborg Bjørnevik - Bystyremedlem Oslo, FrP
  • Ulf Tore Hekneby - Adm. dir, Harald A. Møller
  • Clas Persson - Daglig leder, Xpeng Motors
  • Espen Olsen - Informasjonssjef, Toyota Norge
  • John Lauvstad - direktør for bærekraft, PR og kommunikasjon, Norsk Scania

19:00-19:45
Mot «amerikanske tilstander» for bilkjøp?
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Om arrangementet:
De aller fleste bilkunder er fornøyde med bilene sine, og bransjen scorer høyt på kundelojalitet. Samtidig melder flere NBF-medlemmer om økning i reklamasjonssaker og krav om heving, og stadig oftere brukes advokat tidlig i prosessene.

Hvorfor skjer dette?

Hvordan sikrer vi at det er de riktige og viktige sakene som går til retten? Og hvordan blir vi bedre til å løse konfliktene i minnelighet, på lavest mulig nivå?

Vi spør:

  • Blir konfliktsakene flere og mer komplekse?
  • Bruker kundene advokat for tidlig?
  • Er økt rettsliggjøring bra eller dårlig?
  • Og: Hvordan finne gode løsninger før vi kommer til rettssalen?

Medvirkende:

  • Ida Krag - leder næringspolitikk NBF, Ordstyrer
  • Tone Molvær Berset - advokat, NBF 
  • Vigdis Svennungsen - senioradvokat, NAF
  • Terje Jochumsen - visekonsernsjef, Gumpens Auto
  • Thomas Iversen - fagsjef og forbrukerjurist, Forbrukerrådet

20:00-20:45
Norsk transport og mobilitet – turbo eller tomgang?
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: ITS Norway, Nordic Innovation

Om arrangementet:
Et pingpongmøte om multimodal transport, automatisering og nordisk samarbeid

Norge har kommet langt innen elektrifisering, digitalisering og bruk av ny teknologi, men har vi et høyt nok felles ambisjonsnivå?
Er samspillet godt nok til å møte behovene til næringslivet, brukerne, klima og miljø?

I denne kveldsøkten tar vi temperaturen på norsk transportpolitikk og nordisk samarbeid, sett fra både teknologiens, politikkens og industriens ståsted.

Det blir ærlige meningsutvekslinger, pingpong-racketer, quiz med publikum, og forfriskninger. Alt med glimt i øyet og alvor i bunn.

Vi spør blant annet:

  • Hvordan styrker vi innovasjonsevnen i transportsektoren?
  • Hvordan samarbeider vi bedre på tvers av offentlig og privat sektor, bransjer og landegrenser?
  • Hvordan er den fysiske og digitale infrastrukturen tilrettelagt for innovativ mobilitet?
  • Automatisering hva kan sektorene lære av hverandre?

Velkommen til Samferdselsteltet og bidra til en god diskusjon!

Medvirkende:

  • Hanne Nettum Breivik - CEO, ITS Norway Ordstyrer
  • Kristian Gravdal - Direktør Data og Digitale Tjenester, Entur
  • Jon-Ivar Nygård - Samferdselsminister (Ap)
  • Liv Kari Eskeland - Politiker, Transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Ole A. Hagen - Næringspolitisk direktør, NHO Logistikk og Transport
  • Johan Høgåsen-Hallesby - Partner, Beta Mobility
  • Finn Aasmund Hobbesland - Direktør samfunn og utvikling, Nye Veier

 ONSDAG: 

10:00-10:45
Hvordan når vi 2030-målene for nyttekjøretøy?
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Om arrangementet:
Stortinget har vedtatt at alle nye lastebiler som selges fra 2030 skal være nullutslipp eller biogass. Å nå målet vil kreve kraftig forsterket innsats og virkemiddelbruk i årene som kommer.

Norge er verdensleder på nullutslipp for personbil, nå haster det å omstille nyttekjøretøyene. Men nyttekjøretøyene skiller seg fra personbilene på mange områder, og krever tilpassede virkemidler.

NBF og BIL presenterer sammen med Norsk elbilforening, ZERO og Grønt Landtransportprogram (GLP) et veikart for hva vi mener skal til for å kunne ta oss til 2030-målet. Hvor langt er teknologien kommet, og hva må til for å øke tempoet i omstillingen?

Medvirkende:

  • Ida Krag - leder næringspolitikk, Norges Bilbransjeforbund
  • Jon-Ivar Nygård - samferdselsminister, Arbeiderpartiet
  • Liv Kari Eskeland - stortingsrepresentant, Høyre
  • Marit Vea - byråd for miljø og samferdsel, Oslo, Venstre
  • Egil Steinsland - kommunikasjonssjef, NBF, Ordstyrer
  • Christina Bu - generalsekretær, Norsk elbilforening
  • Stig Schjølset - daglig leder, ZERO
  • Harald Jachwitz Andersen - direktør, Bilimportørenes Landsforening
  • Ingelin Noresjø - programleder, Grønt Landtransportprogram

10:00-10:45
Hvordan får vi fart på det sirkulære skiftet i bilbransjen?
Sted: Agder Sparebank, Takterrassen
Arrangør: Fremtind Forsikring, Agder Sparebank

Om arrangementet:
Norge roper på flere sirkulære løsninger – men hvorfor går det så sakte i motorbransjen, og hvem tar egentlig ansvaret? Hvordan skal vi jobbe sammen for å øke andel brukte deler?

Velkommen til samtale om et tema som står midt i skjæringspunktet mellom bærekraft, verdiskaping og samarbeid:

I et samfunn som skal omstille seg til en sirkulærøkonomi, er det helt avgjørende at vi tenker nytt – også når skaden allerede har skjedd.
Når en bil får skader, bør ikke løsningen alltid være nye deler. Brukte bildeler representerer et betydelig, men underutnyttet potensial for både utslippskutt og ressursbesparelser.

Vi samler sentrale aktører fra verkstedbransjen, forsikringsnæringen, bildemontering og myndigheter.

Vi diskuterer:

  • Hvorfor er markedsandelen for brukte bildeler fortsatt så lav?
  • Hvordan håndterer vi de reelle barrierene?
  • Hvem kan (og bør) drive frem endring?
  • Hvilke politiske og økonomiske insentiver trenger vi for å få fart på sakene?
  • Hvordan samarbeidet mellom verksted, forsikring og demontering kan forbedres?

Målet er ikke bare å belyse utfordringene – men å finne ut hva vi faktisk kan gjøre, sammen, for å akselerere det sirkulære skiftet i motorbransjen.

Medvirkende:

  • Ida Pernille Hatlebrekke - Direktør Bærekraft, Møller Mobility Group, Ordstyrer
  • Bjarte Kaldestad - Landsjef i Norge, Autocirc
  • Ian Derrick - Leder, Bilskadekontoret - Finans Norge Forsikringsdrift
  • Jørn Narvestad - Skadesjef, Harald A. Møller AS
  • Stig Trondsen - Leverandøransvarlig og Bærekraftansvarlig Motor, Fremtind Forsikring
  • Fredrik Karlsen - CEO, Intakt Bilskade
  • Kristine Falkgård - Direktør Bærekraft, Fremtind Forsikring
  • Jone Blikra - Stortingsrepresentant, transport- og kommunikasjonskomiteen, Ap
  • Marte Ulltveit-Moe - Nestleder, by- og stedsutviklingsutvalget, MDG

12:00-12:45
Hvem skal betale for bruken av veien?
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Drivkraft Norge

Om arrangementet:
I dag betaler bilister avgifter for å bruke bil, blant annet veibruksavgift og CO2-avgift. Veibruksavgiften skal dekke samfunnskostnader som kø, slitasje på veier og lokal forurensning.

CO2-avgiften skal dekke utslipp av klimagasser. Veibruksavgiften hentes inn via pumpeprisene på bensin og diesel, så bare biler med forbrenningsmotor betaler denne avgiften. Dette fungerte godt da nesten alle biler brukte flytende drivstoff. Nå kjører omtrent 30 % av bilene på strøm, og tallet øker. Elbiler betaler ikke veibruksavgift. Det betyr at bruk av elbil ikke omfattes av forurenser betaler prinsippet, ved at de ikke dekker kostnadene de påfører samfunnet ved bruk. Samtidig faller avgiftsinntektene til staten kraftig.

På sikt bør vi få et system der all trafikk blir likebehandlet, og bidrar til å dekke de kostnadene bruken påfører samfunnet.

Medvirkende:

  • Kristin Bremer Nebben - administrerende direktør, Drivkraft Norge, Ordstyrer
  • Einar Gotaas - fagsjef, Drivkraft Norge
  • Geir Arne Servan - kommunikasjonssjef, NAF
  • Elisabeth Bergskau - senior kommunikasjonsrådgiver, Miljøstiftelsen Zero
  • Geir Pollestad - finanskomiteen, Senterpartiet
  • Eigil Knutsen - finanskomiteen, Arbeiderpartiet

13:00-13:45
Mobilforbud i bil: Men hva med den store skjermen?
Sted: MS Brisen
Arrangør: Gjensidige Forsikring ASA

Om arrangementet:
Mobilforbudet i bilen er ment å øke trafikksikkerheten ved å redusere distraksjoner, men den store skjermen i moderne biler kan også utgjøre en betydelig risiko. Rapporten "Skjerpede regler mot risikoadferd i trafikken" fra en arbeidsgruppe nedsatt av Regjeringen, peker på at uoppmerksomhet under kjøring er en økende utfordring, og foreslår strengere regler. Dette kan bidra til å tydeliggjøre ønsket adferd, effektivisere håndheving, og øke trafikksikkerheten. Hvordan bør vi regulere teknologien i bilen for å sikre tryggere veier?

Medvirkende:

  • Elin Ludvigsen - Programleder Ordstyrer
  • Knut Smedsrud - Sjef Utrykningspolitiet (UP), Politiet
  • Bård Morten Johansen - Fagsjef trafikksikkerhet, Trygg Trafikk
  • Stig Skjøstad - Administrerende direktør, NAF

16:00-16:45
Må grønn omstilling av transportsektoren vike for sikkerhet og beredskap?
Sted: Grandgården, Bakgården
Arrangør: Skift - Næringslivets klimaledere, Ruter

Om arrangementet:
Hva trenger vi aller mest: Et transportsystem som er utslippsfritt og bærekraftig, eller et transportsystem som er robust og pålitelig i en krise? Må vi egentlig velge?

I en tid preget av både økende klimaendringer og skjerpet geopolitisk usikkerhet, stilles samfunnet overfor komplekse utfordringer som setter både bærekraft og beredskap høyt på agendaen. Det kan synes som om disse hensynene står i konflikt med hverandre. Men hva om det motsatte er tilfellet? Kan grønn omstilling faktisk bidra til økt samfunnssikkerhet – og omvendt?

Dette arrangementet samler ledere i transportsektoren for å utforske hvordan fremtidsrettede transportløsninger kan styrke Norges kriseberedskap samtidig som de bidrar til oppfyllelse av klimamålene.

Vi spør:

  • Er det et alternativ å sette grønn omstilling på vent for å gi høyere prioritet til sikkerhet og beredskap?
  • Er det mulig å prioritere både omstilling og sikkerhet på samme tid, og at disse utviklingene kan forsterke hverandre?
  • Hvilke politiske og kommersielle grep må til for å bygge et transportsystem som er både bærekraftig og beredskapsmessig robust?

Gjennom eksempler og modererte samtaler ser vi nærmere på hvordan både nye og eksisterende transportløsninger kan understøtte et trygt og motstandsdyktig samfunn, både i hverdagen så vel som i ekstraordinære situasjoner, med minst mulig belastning på klima og miljø.

Medvirkende:

  • Petter Hellman - Konsernsjef, Møller Mobility Group
  • Stig Skjøstad - Administrerende direktør, NAF
  • Bernt Reitan Jenssen - Administrerende direktør, Ruter
  • Tonje Gulbrandsen Jensen - konstituert konsernsjef, Mesta
  • Jone Blikra - Stortingsrepresentant (Ap), Transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Trond Helleland - Stortingsrepresentant (H), nestleder av transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Are Gråten - Regionsjef for Norge og Sverige, Samskip
  • Gro Bakstad - Konsernsjef, Vy
  • Øystein Sæther - Konserndirektør, Skagerak Energi
  • Karoline Bakka Hjertø - Direktør bærekraft, Bane Nor, Ordstyrer

21:00-21:45
Den store bildebatten
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: AMCAR Norge

Om arrangementet: 
Tradisjonen tro inviterer AMCAR også i år til Den Store Bildebatten i Samferdselsteltet under Arendalsuka. Dette er en sentral arena hvor politikere, og kjøretøyentusiastene møtes for å diskutere de viktigste og mest aktuelle sakene som preger bilhverdagen og fremtiden for bilhold og bilhobby i Norge.

I 2025 setter vi et spesielt søkelys på tre temaer som har stor betydning for norske bileiere og den rullende kulturarven:

Tilgangen på etanolfri bensin (E0): Et stadig mer presserende problem for eiere av klassikere, veteranbiler og andre kjøretøy som ikke er kompatible med høyere etanolinnblanding. Vi spør: Hvordan kan vi sikre en forutsigbar og landsdekkende tilgang på E0-bensin fremover, slik at kulturarven kan bevares og brukes?

Nye varslede EU-regler for Periodisk Kjøretøykontroll (PKK): EU signaliserer endringer som kan bety hyppigere og strengere kjøretøykontroller. Hva vil dette innebære for norske bileiere med tanke på kostnader, byråkrati og muligheten til å holde eldre, men fullt brukbare, kjøretøy på veien?

EUs reviderte forordning for kasserte kjøretøy (ELV-forordningen): Denne forordningen, som tar sikte på å øke gjenvinningsgraden og fremme en mer sirkulær økonomi for kjøretøy, har skapt betydelig debatt. Hvilke konsekvenser vil den nye ELV-forordningen få for reparasjonsmuligheter, tilgang på brukte deler, og ikke minst for definisjonen av når et kjøretøy anses som avfall versus et reparerbart objekt?

AMCAR ser frem til en engasjert og opplysende debatt der vi belyser utfordringene og mulighetene knyttet til disse viktige temaene. Målet er å skape en konstruktiv dialog som kan bidra til gode løsninger for bilfolket og samfunnet.

Møt opp for å høre innleggene, delta i diskusjonen og påvirke fremtidens bilpolitikk!

 TORSDAG: 

11:00-11:45
Er det realistisk at hele kjøretøyparken på norske veier skal bli elektrisk?
Sted: Samferdselsteltet
Arrangør: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Om arrangementet:
Elektrifiseringen av bil- og kjøretøyparken er i full fart – men hvor langt har vi egentlig kommet, og ikke minst: Når kan vi forvente at majoriteten av kjøretøyene på norske veier er elektriske?

Opplysningsrådet for veitrafikken AS (OFV) presenterer ferske tall som viser utviklingen over tid per drivlinje – og lanserer en ny prognose for når vi kan nå milepæler som 50 % og 75 % elektrisk bestand i Norge.

Etter presentasjonen inviterer vi til debatt:

  • Går det raskt nok?
  • Er det realistisk å få hele kjøretøyparken elektrisk?
  • Hvilke politiske og teknologiske grep må til?
  • Og hva betyr dette for bilentusiasten, næringstransporten og energisystemet?

I panelet deltar representanter som byr på ulike perspektiver – fra entusiasme og brukerbehov til infrastruktur og politiske rammer.

Velkommen til en engasjerende sesjon med både fakta, fremtid og friksjon!

Medvirkende:

  • Christina Bu - Generalsekretær, Elbilforeningen
  • Arnhild Wartiainen - Fagsjef, Drivkraft Norge
  • Hilberg Ove Johansen - General manager, AMCAR Norge
  • Harald Jachwitz Andersen - Direktør, Bilimportørenes Landsforening
  • Jan-Terje Mentzoni - Viseadministrerende direktør, NLF
  • Siri Hov Eggen - Fagsjef, OFV, Ordstyrer

BilNytt.no tar forbehold om endringer i programmet:

Fullstendig program, oppdatert med eventuelle endringer, er tilgjengelig på Arendalsukas nettsider.

Alle arrangementer i Samferdselsteltet streames direkte her!

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn