BilNytt.no-kommentar:
Atle Falch Tuverud

Er det bare oss? Eller ble det et ekstra «schwung» over 8. mars i år?

Det siste året har det vært en stor selverkjennelse fra en rekke aktører på hvor dårlig det står til i norsk bilbransje på et viktig område.

Fokuset en rekke aktører satte på for lav kvinneandel og lite mangfold i bilbransjen for ett år siden, ser ut til å ha satt seg som et tema vi ikke glemmer med det første.

Heldigvis.

Da MotorBransjen og BilNytt.no deltok på Polestar, NBF, BIL og Elbilforeningen sitt arrangement i mars i fjor – var NBFs Egil Steinsland og undertegnede blant få menn til stede.

I løpet av året kom flere menn til på de ulike arrangementene.

Kvinnedagen i år ble markert i et merkbart større omfang i norsk bilbransje enn tidligere.

Poster på LinkedIn viser at både store og små organisasjoner hadde store og små markeringer. Om det så bare var «boller og brus», er det bedre enn ingen markering. Heldigvis var det også flere faglige arrangement som ga oss ny innsikt.

Harald A. Møller hadde blant annet engasjert Kantar til å avdekke kvinners forhold til bil og bilbransjen: Undersøkelsen viste at hele 95,4 % av norske kvinner ikke har vurdert en jobb i bilbransjen.

Mens 14 % av de spurte mennene sier de har vurdert en jobb i bilbransjen, er det kun 4 % av kvinnene som sier at de har det.

Det som er mest urovekkende – og overraskende – er at det ikke er noen signifikante forskjeller på unge og eldre kvinner.

Det gjenstår altså fortsatt en stor jobb med å få neste generasjon jenter til å velge bilbransjen.

«Skal vi skrive om en kvinnelig leder som en selvfølge?
Eller skal vi lage et poeng ut av det?»

Heldigvis er det nå flere forbilder som tør å ta mer plass i denne sammenhengen:

«Vi må rett og slett bli flinkere til å snakke om de mulighetene som ligger i vår bransje. Bil handler om veldig mye mer enn "motor"», sier Audi-sjef Elin Sinervo i Harald A. Møller.

«For mange handler bilbransjen om bil, men det gjør det ikke for meg. Den handler om kunder og data, og der er bilbransjen en godtebutikk», sier Simona Trombetta i Bertel O. Steen. 

Også vi i BilNytt.no- og MotorBransjen-redaksjonen har en viktig oppgave med å belyse temaet. Og vi har selv et dilemma:

Skal vi «plage» Skoda-sjef Martine Behrens, Mazda-sjef Karianne Westby og DS- og Alfa Romeo-sjef Lise Prydz Aarstrand med temaet «kvinnelige ledere» når de kommer på importørintervju?

Både Volvo-sjef Rita Kristin Broch og Kia-sjef Irene Solstad har fått til 50/50 kjønnsfordeling i sine ledergrupper, uten å lage store poeng av det underveis.

De har helt klart oppnådd det bevisst, men de har også gjort det som en selvfølgelighet.

Skal vi i redaksjonen virkelig lage et poeng ut av at en person er kvinnelig leder, fremfor å vinkle direkte på en aktuell sak eller et budskap?

Ja takk, begge deler, tror jeg.

Vi må både ta det som en selvfølge og skrive om hva som skjer i bilbransjen uavhengig av hvem som sier noe, men vi må også med større bevissthet fremheve kvinner i bilbransjen spesifikt.

For med en kvinneandel på fattige 9 % er det åpenbart et tema som må opp og frem. Det er dessverre fortsatt ikke en selvfølge med verken kvinnelige ledere, ansatte – eller journalister, for den saks skyld – i bilbransjen.

«Det er like viktig å markere kvinnedagen
i bilbransjen som i helsesektoren»

En svært dårlig unnskyldning kan være at mange i bilbransjen faktisk har gått for fort frem, inklusiv oss selv, med å ta jentene som en selvfølge – til tross for at tallene viser noe helt annet.

Et opplagt problem er selvfølgelig at mange ikke helt vet hvordan de skal gripe an problemstillingen.

Og for dem som er fortvilet over situasjonen i egen bedrift: Husk at det er lettere å få rekruttert den andre og tredje kvinnen, enn den første.

«Vi må gi plass til å være kvinne», sier driftsdirektør Benedicte Bibow i Autostrada-konsernet som selv omtaler seg som «bestyrerinne» i flere sammenhenger.

Bibow er opptatt av å ikke være et kvinnealibi. Hun er opptatt av mangfold – og at kvinner er en opplagt del av det mangfoldet:

Og hun er også opptatt av at kvinner samtidig skal få være kvinner i norsk bilbransje:

«Jeg tenker ikke at jenter skal «kvoteres» inn i bilbransjen, men at vi skal skape kultur for jenter», har hun sagt til BilNytt.no. Og da Autostrada-eier Gisle Valens datter Emma Valen ble ansatt i konsernet i fjor, var ikke Bibow redd for å uttale: «Prinesessen kommer hjem!»

«Benedictes suksess appellerer til andre kvinner, det er jeg overbevist om», sier Gisle Valen.

Vi må være bevisst på at det selvfølgelig er fullstendig uproblematisk å være både «prinsesse» og servicemarkedssjef eller administrerende direktør – og å snakke om omløpshastighet, EBITDA og om hvordan vi skal øke mangfoldet i bilbransjen.

For oss i BilNytt.no og MotorBransjen er det opplagt like viktig å skrive om at Petter Hellman stiller i kjole for å fremheve mangfold, som det er å skrive om Møller-konsernets tertialtall.

Det er viktig å snakke med Martine Behrens om hvordan hun som kvinne klatret til topps som Skoda-sjef.

Det er ikke mindre viktig å melde at det kun 9 % kvinneandel i bilbransjen, enn det er å melde at det ble registrert 1.860 nye personbiler i januar.

Selv om det ikke er disse artiklene som gir flest lesere og klikk, skal vi fortsette å skrive om det.

Det er en opplagt like viktig, elller kanskje viktigere, å markere kvinnedagen i bilbransjen enn i helsesektoren.

Og ikke glem at kvinneandel og økt mangfold er en viktig del av bærekraftarbeidet. Og det er faktisk tidenes business-mulighet for oss i bilbransjen som en periode nærmest lå an til å være de neste ut etter tobakksindustrien.

Les også: Møller: - En av tre daglig ledere skal være kvinner innen 2025

I fjor høst vant Heidi Halstadtrø Olsen NM i billakkering, og ifølge Vidar Strande i NBF er dette en av linjene i norsk skole hvor det meldes om stor interesse fra jenter.

Vi må innrømme at nye impulser fra for eksempel Alexander Hørthe og Kristin Fjeld i Polestar, Christina Bu og co i Elbilforeningen, og CCO Tonje Løkaas i «nye» selskaper som Fleks gjør bransjen godt.

Men Ida Krag i BIL og Heidi Christine Lund i NBF viser at tradisjonsrik bransje kan sette nytt fokus.

Det er viktig med up and coming-stjerner som CIO Marte Helleland i Møller Bil.

Det er enda godt at Anna Isabel Albjerk følger etter Wenche Albjerk, og at Kristine Loland Gumpen er på full fart inn i ledelsen av Sørlandets største bilforhandlerkonsern.

Anita Jacobsen i Teknisk Bureau, Lena Musæus i Motor Gruppen Detalj, Kristine Krogstad Johnsen i Bauda og Laila Mikalsen i OFV utgjør en forskjell. 

Det er allerede mange forbilder der ute – selv om det er plass til enda flere.

«Det er like viktig å skrive om Petter Hellman i kjole
som det er å skrive om Møllers tertialtall»

Og det er viktig å ha flere forbilder enn bare topplederne. Ikke minst er det viktig med forbilder innenfor servicemarkedet:

Man skal ikke se bort fra at Cathrine Sundt i en stilling som er direktør for servicemarked hos Kverneland Bil er en medvirkende årsak til at Kverneland Bil har økt kvinneandelen med 100 % de siste to årene.

Lise Teslo som leder servicemarkedet hos Volvo Car Norway og Janicke Sonberg i Sørensen og Balchen er noen av profilene.

Servicemarkedsleder Maria Rydmark får folka hos Bertel O. Steen Asker og Bærum til å dra i samme retning. Kjedeleder Katrine Køste i AutoMester har en viktig og synlig rolle i sin dialog med kjedeverkstedene.

For å ikke glemme alle de som operer på ulike lokale arenaene: For eksempel Silje Dueland som har overtatt som daglig leder for Meca-verkstedet Dueland Bilservice, etter å ha utdannet seg innenfor helsefag. Det er et kjedeverksted i Haugesund der tre av ti ansatte er kvinner.

Det er mange, mange flere flinke kvinnelig bilbransjeprofiler som dessverre ikke er nevnt, og det er mange gode eksempler på jenter som er svært gode mekanikere, lakkerere, servicemarkedsfolk og bilselgere.

Det å jobbe med økt kvinneandel og økt mangfold er heldigvis et arbeid som kan gå uavhengig av, og parallelt med, andre utfordringer i bilbransjen med skiftende markedsforhold – som et skifte fra store ordrereserve til manglende ordre og fra overgang fra prissjokk til priskrig.

Det er et viktig budskap som må nå ut til alle. Vi i redaksjonen skal prøve å gjøre vårt for nettopp det.

Ta gjerne kvinnene som en selvfølge – men hei dem frem og gjør dem til forbilder!

KOMMENTAR: - Mangfold? Ja, i forretningsmodeller og merkefloraen

KOMMENTAR: Bilbransjens Bærekraft - fra festtaler til Business

På kvinnedagen arrangerte Polestar panelsamtale der kjønnsbalanse i bilbransjen var på agendaen.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn