Finanskomiteen ber nå enstemmig regjeringen om å foreta en full gjennomgang av firmabilbeskatningen, for å sørge for at fordelsbeskatningen i tråd med skattelovens prinsipper.
Særlig firmabilbrukere av elbiler har fått en åpenbar overbeskatning de siste årene.
- Jeg hadde håpet på flertall, men enstemmig innstilling er vi veldig fornøyde med, sier Frp-representant Morten Stordalen til BilNytt.no.
Han sier det trolig ikke blir den store debatten i Stortinget når forslaget formelt skal stemmes over fredag denne uken:
- Det er helt strålende hvis det også blir enstemmig i Stortinget. Det er ikke bare Frp som synes firmabilbeskatningen har vært urimelig, sier Stordalen.
- I dag fremstår beskatningen av firmabil som tilfeldig. Den store majoriten av firmabilbrukere kan fremover føle seg trygge på at firmabilbeskatningen er rimelig og riktig, sier han.
Medhold og kontra fra skatteetaten
Det var den såkalte «Lysø-saken», først omtalt i VG i fjor, som virkelig fikk snøballen til å rulle.
Emil Lysø, som jobber som selger og disponerer elektrisk firmabil, ble fordelsbeskattet for nesten 134.000 kroner.
Etter at han klagde til Skatteetaten fikk han medhold i at han hadde betalt for mye firmabilskatt.
Fordelen hans ble redusert med over 60.000 kroner.
Både Norges Bilbransjeforbund (NBF), Elbilforeningen og Jan Traaseth engasjerte seg i saken. Ifølge Elbilforeningen var flere enn 75.000 personer overbeskattet på liknende vis, over mange år:
Et samlet skattekrav på vegne av disse kunne beløpe seg til mellom 1,5 og 2 milliarder kroner, ifølge Elbilforeningen.
I desember i fjor fikk Lysø imidlertid kontrabeskjed fra Skatteetaten:
De trakk tilbake 26.000 kroner som Lysø skulle få tilbake på skatten for 2023.
Etaten hadde da bestemt seg for å følge standardregelen, og ikke se til de reelle kostnadene Lysø ville hatt dersom bilen var hans egen.
Emil Lysø selv mener noe av årsaken til Skatteetatens helomvending var at saken fikk mye medieomtale og «et stort omfang».
NBF: - Jobbet lenge
- Dette er en kjempeseier for oss og det er på høy tid med en ny gjennomgang. Vi har hatt møter med politikere, finansdepartementet og finanskomiteen over flere år.
Det sier Ida Krag, som er leder for næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
- Vi er takknemlige for at Fremskrittspartiet tok det videre og også overfor Emil Lysø, som har stått i saken.
- Vi har hatt et godt samarbeid med Elbilforeningen og arbeidstakerorganisasjonen Negotia, understreker NBFs Ida Krag.
Finansminster Stoltenberg svarer
I et svarbrev til finanskomiteen sier finansminister Jens Stoltenberg (Ap) seg enig i at det etter 20 år kan være grunnlag for en gjennomgang av firmabilbeskatningen:
- Inkludert tilhørende sjablonger, for å trygge at beskatningen samsvarer med verdien av fordelen, skrev Jens Stoltenberg blant annet.
Ida Krag i NBF sier de ble positivt overrasket over hvor tydelig finansministeren var:
- Men det er også åpenbart at skatteloven er krystallklar på at det er kroneverdien av fordelen man får, som skal beskattes, sier hun.
Hun legger til at de ikke er mostander av standardregel eller sjablong:
- Men den må gjenspeile faktiske kostnader. Det må også være rom for individuelle vurderinger hvis det er store avvik.
«70 % overbeskatning»
I forkant av revidert nasjonalbudsjett foreslo stortingsrepresentantene Roy Steffensen og Morten Stordalen (begge Frp) at regjeringen skulle gjennomføre en full gjennomgang av firmabilbeskatningen.
Fremskrittspartiet mener overbeskatningen har vært omfattende:
- Det gjelder uavhengig av om bilen som benyttes er en bensin-, diesel- eller elbil, bemerker de.
- Systematisk overbeskatning
Også Sentperparitet viser til beregninger og uttalelser fra NBF, Elbilforeningen samt fagforeningen Negotia.
Partiet mener dagens sjablongregler fører til en systematisk overbeskatning av kostnader for bilholdet:
- Beregningene viser at dette gjelder både for biler med fossile drivlinjer og elbiler, men at det særlig gjelder elbiler, siden disse har lavere driftskostnader.
Konkrete eksempler
Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
- Vi har lenge ment at vi har en god sak, men vi har ikke tatt gjennomslaget for gitt. Ekstra gledelig er det at støtten er så bred politisk, sier Unni Berge til BilNytt.no.
Hun sier at over 200 medlemmer tok tatt kontakt etter Lysø-saken.
- De har opplevd en betydelig skatteskjerpelse de siste årene og kan nå få betydelige skatteendringer, sier Berge.
Ifølge beregninger fra OFV, NBF og Elbilforeningen, er den gjennomsnittlige overbeskatningen så høy som 70 % på elbiler.
- NBF har gjort en betydelig jobb i denne saken, og det er inspirerende å se at samarbeidet mellom en bransjeorganisasjon og vi som forbrukerorganisasjon har båret frukter, sier Unni Berge i Elbilforeningen.
Berge håper på en rask behandling i finansdepartementet:
- Dette handler om enkeltpersoners økonomi. Vi anslår at en skatteyter med elektrisk firmabil typisk har betalt 25.000 kroner for mye i skatt.
- Det vil selvsagt variere, men det er en kvalifisert beregning, sier Berge.
Hvis departementet er raske på labben, kan en konklusjon og nye regler komme i forbindelse med statsbudsjettet til høsten, mener Berge.
Elbilforeningen mener også at en sjablong er fornuftig, men at den som brukes er utdatert.
- Den er laget for en tid da de som kjørte firmabil fikk dekket dyrt drivstoff fra arbeidsgiver og ikke for firmabilkjørere som stort sett lader hjemme.
- Ikke tilbakevirkende
- Vil en eventuelt ny sjablong kunne gi tilbakevirkende kraft, slik at flere firmabilbrukere kan klage og få tilbakebetalt skatt?
- Det tror jeg ikke. Det er sjelden man går tilbake på slike ting, svarer Morten Stordalen til BilNytt.no.
- Hva forventer du at gjennomgangen skal resultere i?
- Jeg ser for meg at det er en del som kan spare skatt, og i hvert fall at firmabilbrukere ikke skal måtte bekymre seg for om de er med på et lotteri eller blir beskattet riktig for firmabilen, sier han.
Les innlegget: Firmabilskatten tas opp i Stortinget: - Tusen takk!
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn