BilNytt.no har tidligere omtalt en endret bruktbilsituasjon for elbiler med kortere rekkevidde.

Les også: Elbilene «ingen» vil ha

Også markedet for nye elbiler er i rask endring.

Med 38.655 nye elbiler ut juli ligger elbil-andelen av nybilsalget 72,5 % foran fjoråret, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Årsaken til økningen heter først og fremst Tesla. Uten det amerikanske merket hadde fremgangen ikke vært mer enn 35 %.

Eller enda tydeligere: Årsaken heter først og fremst Tesla Model 3. Uten Model 3 hadde elbilfremgangen vært nede på 21,5 %.

Biler på lager
Både Volkswagen, Hyundai, Renault og Jaguar er blant dem som kan levere noen av sine elektriske modeller mer eller mindre på dagen.

Se statusoversikt for de ulike modellene lenger ned i saken.

De siste ukene har flere importører og forhandlere satt i gang kampanjer med rabatter og tilbud på elektriske modeller.

Opel-importør Bertel O. Steen meldte i forrige uke at deres Ampera-e er tilgjengelig for umiddelbar levering. 

I februar kunne den nye merkesjefen for Opel, Johnny Danielsen (bildet), fortelle at opp mot 3.000 Ampera-e var bekreftet for 2019.

- Frem mot sommeren skal det leveres ut ca. 1.000 nye Ampera-e til tålmodige kunder som har ventet lenge, fortalte den nye Opel-sjefen til BilNytt.no i februar.

Men tall fra OFV viser at det ikke var registrert mer enn 385 Ampera-e ved utgangen av juni.

Samtidig ble det offentliggjort at den nye Opel-importøren hadde fått tak i ytterligere 1.500–2.000 elbiler som vil være klare for levering i 2019. 

- De første kundene vil få bilene i september, sa Danielsen da.

Importøren hadde bestilt godt utstyrte modeller og prisen ble satt til 399.900 kroner.

Måtte kutte Ampera-e-prisen
Allerede i mars, da det var 163 nyregistrerte Ampera-e på OFV-statistikken, kunne BilNytt.no referere Opel-forhandlere som fortalte at prisene måtte kuttes.

- For å bli kvitt bilene er det bare en mulighet. Prisene må ned, sa en forhandler til BilNytt.no.

8. april, med 183 solgte biler i boken, bekreftet Bertel O. Steen at prisen var redusert med 40.000 kroner, til 359.000 kroner.

Ikke forpliktet til å ta alle bilene
- Vi har nærmere 100 nye kontrakter i juli og har nok biler til å dekke den forventede etterspørselen utover høsten. Vi kommer til å levere en god det biler i år.

Det sier PR-sjef for Opel hos importøren, Stein Pettersen, til BilNytt.no når vi ber ham om å beskrive dagens situasjon.

- Det blir ikke slik at vi blir sittende med tusenvis av biler på lager. Vi er ikke forpliktet til å ta alle biler som allokert til Norge, sier  Pettersen.

- Forhandlerne har bestilt opp biler. De store forhandlerne, som Mobile og Thrane-Steen, har, akkurat som importøren, en god del biler på lager og samtidig flere på vei inn til landet.

Les også: Thrane-Steen mister Opel-kontrakten

Pettersen sier at en del av utfordringen nå er å gjøre potensielle kunder klar over at det ikke lenger er ventetid på bilen.

- Det burde bli betydelig lettere å selge Ampera-e nå som den er lagervare, mener Stein Pettersen.

Opel-forhandlere BilNytt.no har vært i kontakt med peker på at hvordan konkurransesituasjonen nå utvikler seg vil avgjøre hvor lett eller vanskelig det blir å selge Ampera-e til dagens pris.

Les også: VW ID.3 med startpris under 330.000 kroner

Bommet på Ampera-e-tvilling
BilNytt.no fortalte tidligere i sommer om Bergheim Auto Salg som hadde store problemer med å selge Chevrolet Bolt, tvillingmodellen til Ampera-e.

- Jeg trodde dette skulle bli en suksess og kjøpte inn et for stort antall fra USA. Salget har gått meget tregt. Vi har satt ned prisene til 349.000 kroner og selger nå bilene med tap, sa Gunulf Bergheim til BilNytt.no.

Opel er ikke alene om å tilby elbiler for rask levering
- se oversikten nedenfor:

Nissan Leaf:
Nissan Leaf ble Norges mest solgte bilmodell i fjor. Hittil i år har Nissan registrert om lag 2.900 færre biler enn på samme tid i fjor.

- LEAF 40 kWt kan du få på dagen. LEAF 62 kWt kan leveres innen utgangen av året, opplyser Knut Arne Marcussen til BilNytt.no

Han er kommunikasjonssjef i Nissan Nordic.

Leaf markedsføres nå i en kampanje til kr 279.900 der man visstnok sparer kr 36.000 (rekkevidde 270 km).

Volkswagen e-Golf, e-up!:
Møller Bil Oslo Vest hadde i helgen «lagertørmming» av e-Golf med kr 60.700 i rabatt.

- Vi har fortsatt biler for omgående levering og to måneder for fabrikkbestilling, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen i Harald A. Møller.

I januar i 2018 meldte BilNytt.no om leveringstrøbbel for e-Golf. Det var ventetid opp mot et år, samtidig var prisen satt opp med 19.000 kroner.

Volkswagen ID.3 vises for potensielle kunder på Aker Brygge denne uken.

Den er ventet til å bli en gamechanger i markedet for elbiler, og Harald A. Møller har tro på at den blir Norges mest solgte bil neste år. Startprisen er satt til under 330.000 kroner og rekkevidden er oppgitt til 420 km.

Renault Zoe: 
- Zoe er det fortsatt mulig å få levert samme dag. Her er det bra trykk om dagen, og det begynner nå å bli «tomt» av utgående modell, sier PR & markedsdirektør i RBI Norge, Roger Andersen.

Renault har også startet markedsføringen av Nye Renault Zoe med 390 km rekkevidde, med en pris «fra utrolige 249.900. Mest rekkevidde for pengene!». Også dette er en bil som kan endre konkurransebildet.

- Kangoo Z.E kan vi levere svært raskt. Her er det bra med biler i landet, sier Andersen.

BMW i3:
BMW med i3 ligger fremdeles foran fjoråret akkumulert, men juli måned lå 27 % bak fjoråret og i volum var de bare 200 biler foran.

- Enkelte forhandlere har i3 som kan leveres på dagen, utenom det har vi jevn tilstrømning av biler fremover slik at man trolig har bil løpet av en måned, opplyser kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Norge til BilNytt.no.

Hyundai Ioniq og Kona Electric: 
- Vi har nå Ioniq Electric tilgjengelig for umiddelbar levering, mens ventetiden nå er ca 12 måneder på Kona Electric, sier Øyvind L. Knudsen, PR- og produktsjef i Hyundai Motor Norway, til BilNytt.no.

Kia e-Niro og e-Soul:
Kia-importøren er i en annen situasjon. 

De har lenge slitt med for få biler allokert til Norge, og på forsommeren kom det dårlige nyheter for kundene og importøren: Bråstopp for Kias elbiler - 3.000 færre biler til Norge.

- Når det gjelder e-Niro har vi pr i dag ca. 4.900 på reservasjonsliste, og listen ble stengt for reservasjoner i november 2018. Vi tar ikke imot nye bestillinger på bilen nå. Det er begrenset hva vi vil få av biler ut året, og neste år er heller ikke avklart. 

Det sier Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig for Kia hos Bertel O. Steen. 

- På e-Soul kan man fortsatt reservere bil, og det er ca 1.700 personer som står på reservasjonslisten. De første bilene til kunder ble levert ut i juni, og vi regner med levere ut 150-250 biler til i år.

Tesla Model 3, S og X:
- Nye bestillinger av Model 3 har i skrivende stund forventet levering i august/september. Med jevne mellomrom har vi også ferdigbygde biler med kort leveringstid, sier Even Sandvold Roland, Senior Communications Manager i Tesla Motors Norway.

- Leveringstid for Model S og X er september. Også her kan det være kortere leveringstid når vi har ferdigbygde biler inne.

Teslas rimeligste Model 3 koster nå 377.700 kroner.

Også i segmentet for dyrere elbil-SUVer og premiumbiler har konkurransebildet endret seg:

Jaguar i-Pace: 
BilNytt.no er kjent med at flere Jaguar-forhandlere nå har få biler i ordrereserve.

Jaguar i-Pace «Nordic Edition» markedsføres nå aktivt med utstyr for 53.000 «inkludert i prisen» til kr 659.900. 

- Generelt har vi ingen leveringstid, da våre forhandlere har en del I-Pace stående for omgående levering. Men dersom man har behov for å skreddersy sin I-Pace er leveringstiden 3-4 måneder.

Det sier Søren Hyltoft, Press & PR manager i Jaguar Land Rover Scandinavia.

Audi e-tron:
Hos Audi er det stor forskjell på skreddersøm og Fast Track:

- Vi har god tilgang på Audi e-tron til Norge. De fleste av våre forhandlere har Fast Track tilgjengelig for rask levering – enten på lager eller på vei, sier Audi-direktør hos Harald A. Møller, Elin Rosnes Sinervo.

- Leveranse av skreddersøm på e-tron 55 vil variere avhengig av valgt utstyr og ulike restriksjoner. Vi ser at vi blir prioritert fra Audi AG og vil betegne tilgangen som god.

BilNytt.no erfarer at leveringstiden kan være opp mot et halvt år dersom kunden spesifiserer bilen selv.

Mercedes-Benz EQC og Porsche Taycan:
Mercedes-Benz EQC lanseres i 4. kvartal, mens Taycan vises på Rudskogen 14. september - samme uke som den avdukes i Frankfurt.

Over 2.300 nordmenn står på liste for EQC og 2.800 står på Taycan-listen. Arbeidet med å konvertere disse reservasjonene til salg er i gang.

 Følg BilNytt.no på Facebook