INNLEGG:
Harald Jachwitz Andersen, direktør
Iman Winkelmann, leder for næringspolitikk og analyse
Bilimportørenes Landsforening (BIL)
I mer enn ti år har nullvekstmålet preget norsk samferdselspolitikk. Målet var ambisiøst: All vekst i persontransport i og rundt de største byene skulle skje med kollektivtransport, sykling og gange – ikke med bil.
Den teknologiske utviklingen gjør målet stadig mer utdatert, og det er på høy tid å tenke nytt rundt mobilitet og bilens plass i byene.
Da Stortinget vedtok nullvekstmålet i 2012, var det basert på en bilpark som knapt var i gang med det grønne skiftet. Siden den gang har det skjedd store teknologiske fremskritt – mens politikken i stor grad har stått stille.
Nullvekstmålet har ført til en rekke tiltak og restriksjoner for å begrense biltrafikken:
- I Oslo har tusenvis av parkeringsplasser blitt fjernet samtidig som bompengetakstene er skrudd kraftig opp.
- I Stavanger konkluderte Statsforvalteren nylig med at bystyrets vedtak om å gi Ikea dispensasjon fra parkeringsnormen, bryter med nullvekstmålet. Resultatet kan bli at det nye varehuset får fem ganger så mange sykkeloppstillingsplasser som parkeringsplasser – selv om behovet egentlig er stikk motsatt.
- I flere store bynære veiprosjekter innebærer nullvekstmålet at kollektiv, sykkel og gange har førsteprioritet, og at man i liten grad gjør tiltak for å bedre bilistenes fremkommelighet. Dette kan komme til å koste samfunnet dyrt i mangel på en helhetlig og samtidig utbygging av trafikale løsninger som tar bedre hensyn til alle transportformer.
Bilparken og utfordringene har endret seg
Det er nå om lag 13 år siden nullvekstmålet ble vedtatt. I løpet av disse årene har det vært en enorm utvikling:
Antall elektriske personbiler på norske veier har eksplodert, fra om lag 8.000 til over 850.000. Nesten alle nye biler som selges, er nå nullutslippskjøretøy.
Utslippene fra veitrafikken synker år for år, og elektrifisering av veitrafikken har blitt den viktigste bidragsyteren til kutt i norske klimagassutslipp.
Selvkjørende bildelingstjenester er lansert i flere land, og også i Norge gjennomføres det nå prøveprosjekter med mål om å gjøre autonome personbiler til en del av den samlede kollektivtrafikken.
Bilparken og utfordringene som i sin tid lå til grunn for beslutningen om å innføre nullvekstmålet, eksisterer rett og slett ikke lenger.
Det er på tide å tenke nytt
Med dagens og fremtidens teknologi kan bilen bidra til effektiv og utslippsfri mobilitet i og rundt våre største byer. Det fremstår imidlertid som om politikerne fortsatt tviholder på posisjoner som gjør bilen til byenes verste fiende.
Det er på tide å tenke nytt. Bilen kan og bør spille en større rolle i transportsystemet. Dette krever at vi våger å revurdere nullvekstmålet og åpner for løsninger som i større grad henger sammen med dagens virkelighet. Det er på tide å gjøre bilen til en del av løsningen – ikke problemet!
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: